Zaznacz stronę

              „Jestem przytłoczony, to fantastyczna sprawa – wszystko poszło dziś po naszej myśli. Kierowcy jechali bezbłędnie, a nasze strategie były idealne” – te słowa Mario Theissena, dyrektora teamu BMW Sauber, idealnie podsumowują klimat towarzyszący zakończeniu Grand Prix Kanady 2008. Ten wyścig był ukoronowaniem ciężkiej pracy bawarskiego zespołu – kierowcy Robert Kubica oraz Nick Heidfeld obsadzili pierwsze dwa miejsca na podium. Ponadto Polak, dla którego (jak i dla BMW Sauber jako teamu) było to pierwsze zwycięstwo w karierze, objął pozycję lidera w klasyfikacji Mistrzostw Świata. Trud niemieckiej ekipy zaowocował również awansem na drugą pozycję w klasyfikacji konstruktorów. Ta krótka chwila stanowiła zwieńczenie wielomiesięcznych starań kilkuset inżynierów, którzy w pocie czoła wyciskali z bolidu maximum osiągów, co nie raz oznaczało długie godziny w garażu i liczne wyrzeczenia w życiu prywatnym. Spoglądając na skalę tego osiągnięcia, można dojść do konkluzji, iż taki moment euforii jest czymś zarezerwowanym dla bardzo nielicznych, wręcz czymś nieosiągalnym. Jednakże tam, gdzie pojawia się słowo „nieosiągalne”, pojawiają się również pasjonaci, chcący udowodnić, że jest inaczej…
Pięć lat po tym spektakularnym sukcesie grupka entuzjastów z Politechniki Rzeszowskiej postanowiła pójść w ślady inżynierów F1. Tak narodził się PRz Racing Team. Nowy zespół miał przed sobą jasny cel – stworzenie bolidu oraz walkę o najwyższe laury w zawodach Formuły Student – – prestiżowych zawodach światowych, w których co roku startują zespoły powstałe na uczelniach technicznych. Organizatorzy zawodów stawiają przed drużynami uczelni, w tym przed studentami i absolwentami, zadanie stworzenia pojazdu typu Formuła Student. Polega to na zaprojektowaniu, wytworzeniu i doskonaleniu konkurencyjnego względem innych zespołów bolidu wyścigowego. Wydarzenie to testuje wiedzę inżynieryjną, wymagając demonstracji osiągów pojazdów podczas szeregu dyscyplin, zarówno poza torem, jak i na torze. Każda z kategorii daje zespołom szansę wykazania się kreatywnością i umiejętnościami. Formula Student promuje kariery i doskonałość w inżynierii, ponieważ obejmuje wszystkie aspekty przemysłu motoryzacyjnego, w tym badania, projektowanie, produkcję, testowanie, rozwój, marketing, zarządzanie i finanse. Nie było to jednak zadanie łatwe – skromny budżet, konieczność szybkiego zgłębienia wiedzy w nieznanym do tej pory temacie czy ograniczony studiami czas – to tylko niektóre z przeszkód jakie stanęły przed naszym teamem. Jednak to były wyzwania, którym z determinacją godną Nikiego Laudy postanowiliśmy sprostać. Zespół działa już 7 lat z dorobkiem trzech konstrukcji bolidu klasy Formuła Student. Codziennie pojawiają się nowe wyzwania, problemy do rozwiązania, nieuniknione w tak dużym projekcie. Jednak nigdy się nie poddajemy. Wciąż pracujemy, by móc kiedyś dorównać umiejętnościom naszych autorytetów, takich jak Christian Horner, który jest dla nas wzorem zdolności managerskich, czy Ross Brawn, który stanowi dla zespołu wzór wszechstronnie uzdolnionego inżyniera, zdolnego również do zarządzania zespołem. Jasno postawione cele oraz dobre wzorce sprawiają, że PRZ Racing Team cały czas się rozwija, a jego kolejni członkowie wylewają siódme poty, aby dołożyć „cegiełkę” do wspólnego sukcesu.
Ciężka praca i zaangażowanie członków PRZ Racing Team jest widoczna na przestrzeni wszystkich lat naszej działalności. Dotychczasowymi bolidami wystartowaliśmy już w 8 europejskich edycjach zawodów, w których dotychczasowymi największymi osiągnięciami były:
2 miejsce w klasyfikacji spalinowej Formula Student Andora 2018
4 pozycja w prezentacji wyścigowej Formula Student Hungary 2016
5 najlepszy czas w wyścigu głównym Formula Student Netherlands 2019
Dodatkowo w obecnej sytuacji światowej udało nam się wziąć udział w zawodach Formula SAE Michigan 2020 Virtual Event, gdzie zdobyliśmy 2 Miejsce w konkurencji Business Presentation.
Jednakże PRz Racing Team to nie tylko udział w zawodach Formuły Student. Dzięki ciągłemu poszukiwaniu nowych rozwiązań konstrukcyjnych, udziałom w licznych eventach motoryzacyjnym oraz spotkaniom z znaczącymi ludźmi z branży automotive nasz zespół umożliwia członkom na wielowymiarowy rozwój. Ciągle poszerzamy swoją wiedzę w obrębie zarówno działań marketingowych jak i inżynierskich, co owocuje zdobyciem umiejętności przydatnych po zakończeniu przygody ze studiami na Politechnice Rzeszowskiej. Ponadto uczestnictwo w tym projekcie pozwala na zdobycie bezcennych współcześnie zdolności pracy w zespole. Istotną wartością dodaną są również znajomości i przyjaźnie, które nierzadko pozostają na całe życie.
Obraz zespołu wyścigowego nie byłby jednak pełny bez wspomnienia naszych partnerów. BMW Sauber nigdy nie przeżywałoby dni glorii po GP Kanady 2008, gdyby nie zaufanie ludzi, którzy dostrzegli w projekcie potencjał. Nie inaczej jest w Formule Student. Współpraca z partnerami jest kluczowym elementem istnienia PRZ Racing Team – to dzięki nim mamy środki i materiały do rozwoju naszych projektów oraz poprawy rezultatów w zawodach. Ponadto jest to dla nas bezcenna nauka – partnerzy są dla nas wsparciem merytorycznym w kwestiach inżynieryjnych, a sam kontakt z nimi wprowadza i wymaga od nas nieustannego doszkalania się w zakresie marketingu. Dlatego jako zespół ciągle poszukujemy nowych kontaktów partnerskich, które pozwolą rozwijać nasze projekty oraz przynosić jak najlepsze rezultaty w czasie zawodów Formuły Student.
„Przez trudy ku chwale” – ta parafraza słynnej łacińskiej sentecji może wydać sie tylko truizmem. Przecież nie trudno postawić twierdzenie „na cóż tyle trudu, nie warto”. Jednakże my nie kierujemy się analizą zysków i strat, a pasją – czymś znacznie silniejszym aniżeli myśli towarzyszące trudnym chwilom. Nie jest sztuką osiągać sukcesy, sztuką jest podnieść się po porażce i wcyiągnąć z niej lekcję. Dlatego PRZ Racing Team cały czas idzie naprzód. Obecnie pracujemy nad kolejnym projektem bolidu PMT-04 oraz realizujemy kilkuletni plan rozwoju, dzięki któremu staniemy na podium. Ponadto wciąż szukamy kolejnych możliwości i wdrażamy nowe technologie. Chcemy być pionierami w swojej dziedzinie i ustalać trendy na miarę nowych rozwiązań w Formule 1. Starając się dążyć do perfekcji, ciągle pracujemy nad jak najlepszym wizerunkiem i rozpoznawalnością naszego zespołu. Nieustannie poszukujemy nowych kontaktów partnerskich oraz dążymy do reprezentowania zespołu na najwyższym poziomie.

Autor: Jan Hajduk